donderdag 8 oktober 2015

waarvoor dient de bijl bij de brandweer?

Oo de brandweer, mijn kleuters en ik waren al van vorig jaar aan het aftellen voor de opendeur dag!
Nu viel die toch wel in het begin van onze themaweek..dus draaiden we de rollen om.
In plaats van eerst naar de brandweer te gaan en daarna er meer over te weten te komen, gingen we eerst leren over de brandweer en daarna onze ervaringen en eventuele vragen stellen aan de brandweer.

We begonnen op een maandag alle meegebrachte brandweerwagens en uniformen te verzamelen.
Bij Gust zijn uniform zat een helm, een brandblusser, werkhandschoenen en een bijl. Een bijl?? waar voor heeft de brandweerman die nodig? Zelf konden ze het totaal niet bedenken. Juf weet jij het?
ik zei; ik denk van wel, maar mss moeten jullie straks zelf zoeken in onze boeken van de brandweer of jullie het antwoord kunnen vinden.
Ze vonden niets en ik zeg: dit is een super vraag voor een echte brandweerman. Ik schrijf ze op en dan kunnen we ze stellen aan een echte brandweerman. Dat vonden ze super!

(De volgende dag wist Gust me smorgens al te vertellen: dat die bijl voor een boom om te hakken was en toen Elias en Noah op school kwamen, was het niet : de eerste gebruikelijke 'goeiemorgen juf' maar : " dat is om een deur van een huis kapot te doen!" )

Het aftellen kon beginnen.
We maakten een brandweerkazerne (met vooral een controlekamer waar de noodmeldingen binnenkwamen)
In het begin stond de poppenhoek of dierentuin vaak in brand, maar tegen dinsdag namiddag wouden de mama en grote zussen en broers gewoon alsof spelen. De brandweermannen raakten werkloos en ze konden toch niet boekjes blijven lezen terwijl ze wachten.
Daarom lamineerde ik vlammentjes met nummers erop.. Zo konden de brandweermannen blus en tel oefeningen doen. (want de dobbelsteen vertelde welke vlam ze moesten raken)

We maakten samen een mooie brandweerkazerne met duplo blokken en tijdens de middag bouwden de blijven-eters verder aan de lego brandweerkazerne.

De vele brandweerwagens kregen een plaats in de autohoek. De grote blokken werden er bij gehaald om te zorgen dat ze in de kazerne een parkeerplaats hadden.

Op het rode krijtbord werd een prachtig brandweertafereel getekend.
Een 3D brandweerpuzzel, een dobbelsteenspel, een groot schrijfdans moment,...
Niet alleen tijdens de kiesmomenten werden we ondergedompeld in de wereld van de brandweer. Ook Jules was dol op deze helden, verkleed als brandweerman zong hij zijn lied, vertelde hij zijn spannend verhaal. Maggy ging met de giraffen rijmen, woordstukjes klappen en woorden zoeken met een V van vuur....
Er was super veel beleving... en ik deed mee.. maar mijn fototoestel lag weer mooi aan de kant..

(ik denk er echt aan om een taakje: de fotograaf te maken, alleen nog ergens een fototoestelletje op de kop ergens kunnen tikken. Als juf is mijn nikonetje niet verzekerd)





















Dus weet je wanneer ik tijd had?
Vrijdag namiddag en weet je wat mijn brandweermannen en vrouwen deden?
Ze namen een middag vrij: een hele week hadden ze niet naar ons 'gewoon' klasmateriaal gekeken. En omdat het vrijdag volledig kiesvrij is.. 
Verkennen ze de kast: een spelletje dat je gemakkelijk in je 1tje kan spelen, spelen ze Marthe haar frozen monopoly, spelen ze de hele middag met 2 dobbelstenen en tellen ze alles samen of worden er gewoon bordjes en bekertjes gestapeld...










Op uitstap!
Toen we bij de wagen kwamen die altijd een meegaat bij een ongeval, kwam de vraag: "En waar is de bijl? "
Zegt die brandweerman:" ja dat gebruiken we niet mee hoor! "
Gelukkig vroeg ik wat door en hoorden we wel dat kettingzagen wel nog gebruikt werden. OEF!


















Daaaaag 
Juf Els


Geen opmerkingen:

Een reactie posten