zaterdag 10 oktober 2015

Ik ben een kei in...


Start op dinsdag..Op zoek naar keien.. Sorteren, groot - middelmaat- klein was toch moeilijker, want wat voor de één groot was, was voor de andere de middelmaat.  Wat konden we nu doen met al die gevonden keien, we hadden 3 grote emmers vol en nu?
We kunnen ze poetsen met die tandenborstels die je meehebt.. en dan zo mooi maken? ( dat heb je met kleuters van de juf)
We kunnen ze goed bekijken met die glazen die je al hebt klaargelegd (dat heb je met alles opmerkende kleuters)
Zijn er nog al ideeën... We kunnen er iets mee bouwen, maar dat gaat niet goed gaan. (dat heb je met technische kleuters)
Juf, ik heb ook een kei mee.. die lag in een ander land waar we op reis waren, daar lag geen zand. En toen hebben we onze stiften meegenomen naar het strand om op de keien te kleuren.
Super kunnen we nog eens doen! Ik denk dat andere dit ook willen proberen.

Terug in de kring gingen we nadenken over jezelf. Wat kan jij goed?
Een boeiend gesprek volgde over goed kunnen kuisen, aankleden, voetballen, dribbelen...

Ik nam de talentenarchipel erbij.ik ga jullie iets laten zien, wat jullie nog nooit gezien hebben. En ik ga daar ook iets over vertellen, dat jullie nog nooit gehoord hebben.. wat zien jullie?

- een hartjes vorm.. een been, een hand, een kindje met een oor... een draak in het water, neen dat is een octopus, een kruisje of een stuur, een piraat.
allemaal juist.. ik zie eilanden in het water. En op elk eiland kan je spelen-leren. Zoals op dit eiland: daar ga je rekenen, tellen dan ben je op reken-denk eiland


En hiernaast zijn letters: daar ben je graag als je naar verhaaltjes luistert of er zelf graag verzind.. Oja ik ik!

Wie zag er daarnet dat hoofd met dat oor? Wat zou je op dit eiland kunnen doen? ik weet niet
Wie maakt en luistert er graag naar liedjes, muziek? JAAA ik ik.. wel dat kan je op dit muziek eiland doen.

En wat is dit? een hand, met een arm .. Ja aan dat hand? een arm.. euh ja een arm en hand en kijk eens.. (kriebelbeweging) vingers! Idd op dit eiland ben je graag als je goed met je vingers werkt, als je kleine steentjes goed kan vastnemen. Dit eiland is op onze lichtbak. Het fijneiland

En aan de andere kant? wat zien we daar? .... ... Ik denk dat ik jullie moet helpen, want ik weet het wel. Dit is een schilderspalet. De schilder doet daar zijn verf op en maakt zo kunstwerken. Wie graag knutselt, tekent... jaaaa ik ben daar super graag, ik ook! ... Wel dan zijn jullie kunstenaars. Dan ben je op beeld eiland.


O dit eiland hadden jullie al goed gezien? het hartje! Inderdaad als je graag samen speelt, samen zware stenen wilt dragen, zonder ruzie. dan ben je op samen eiland. Ik maak geen ruzie ik ben daar.

En hier? wat zien jullie hier? Een klein draakje? Een herfstblad.. Ik zie er een zeepaardje in. Maar je bent op wereld eiland. Je ontdekt graag de wereld. Jaa ik ontdek graag, want ik ga ook australië ontdekken. Inderdaad en daar ga  je heel andere dieren en bomen en een totaal andere natuur zien dan hier. En dan kom je dit aan ons vertellen. Maar ook wie hier graag buiten speelt en wandelt en al eens onder een steen kijkt om de slakjes goed te bekijken. Dan doe je dit allemaal op werld eiland.
ik ben daar ook graag en en ik ook.

we zijn er bijna.. nog even goed luisteren. want deze hadden jullie ook al goed gezien. Een been..
Wat zou je daar kunnen doen? Denk eens aan al die kindjes die vertelden dat ze goed zijn in voetballen of dribbelen met een basketbal. Maar zou je ook kunnen voetballen met keien?
Neen, dat geen echt pijn doen. Zou er dan iets anders zijn dat we met stenen kunnen doen?
Springen? ja.. erover springen. En gooien? Oja dat ook maar dan moeten we wel goede afspraken maken. 

Dit is allemaal op beweegeiland. Je sport graag, je beweegt graag.

En het laatste eiland is een moeilijke en dat ga ik je gewoon vertellen. Dat is wil en durf eiland.
Dat is dat je goed weet wat je wilt. Ja dat weet ik altijd goed. O fijn dat is dan jouw talent. Dan kan je misschien ook goed kiezen. ik weet nooit wat ik moet kiezen. O dan moeten we dat nog verder oefenen.

Maar juufff, eigenlijk speel ik overal graag! ja ik ook.. en ik ook!
(Zo mooi, zo kleuterwaarheid. dat is waarom ik juuuuf ben, deze reacties,deze gesprekken.) 

 Dat is waar, eigenlijk spelen jullie op elk eiland wel graag. En dat is goed! Want zo kan je veel leren en veel spelen. Maar we gaan deze week toch kijken waar we het meeste zijn gaan spelen. Daarom krijgt iedereen een persoonlijke kaart. En daar gaan we elke keer als je op een eilandje bent gaan spelen, een streepje trekken. En zo gaan we vrijdag zien, waar ben jij het meeste geweest.En wat je daar tof vond. Of misschien vond je het daar toch niet zo leuk, maar speelde je vriendje daar .. en wou je daarom daar ook spelen.

Ik vond deze week super!
Met kleine aanzetten.. grote dingen realiseren. Inspelen op de noden van elk kind...
Voor iedereen wel even wennen, een week volledig ervaringsgericht... wat brachten de kinderen aan, wat bracht ik aan? Wat sloeg aan?
Boeiend!

Maar dan nu de foto's

 Reken en denk eiland:




Taal eiland: samen vertelstenen gemaakt! Super verhaaltjes, vraag maar wat die vlinder deed in het bos bij die ridder :)  ik vergat een close-up. maar ze gaan zeker nog gebruikt worden en als ik eraan denkt, volgt de foto nog.


Muziek eiland:
eerst schudbusjes maken

schuddoosjes

met tikstokjes, tamboerijn en cocofoon erbij



vullen en leeghalen maakt ook muziek hoor

Wereldeiland: 

alles goed schrobben


we poetsen verder

er is al eens tijd om ze toch al eens te bekijken


spontaan gesorteerd



ik moet nu harder duwen.


mag ik meedoen?

een fantasiespel van zeeën opkuisen en stranden mooi maken


een vrachtwagen wordt niet zomaar geladen



Beeldeiland:
eerst met stift, daarna met verf, daarna met glitterverf ... en vrijdag met vilt




Fijn eiland:
nieuwe pincetten... nieuwe ontdekking







Beweegeiland:
springen, gooien en hinkelen




van het hinkelspel.. vergeten foto's trekken,maar we deden het toch

Wil en durf eiland :
een keuzebord met de eilanden
Samen eiland:
met 'geen keien'materiaal of een willekeurig moment op een vrijdag. 



En waar ze nu een kei in zijn? Ik ga de oudercontacten met veel plezier uitschrijven dit weekend. :)
Juf Els


2 opmerkingen:

  1. Elke keer weer kom ik met heel veel plezier kijken op deze blog! zo leuk om te zien welke fantastische kansen onze kids krijgen hier! dubbele dikke duim zou matteo zeggen

    BeantwoordenVerwijderen